Cikkek
-
1967.04.08. (14.szám) Élet és Irodalom, E.I.: Hódolat Medgyaszay Vilmának
RádióRádiókritika Czigány György Medgyaszay Vilmával való beszélgetéséről.
1967.04.15. (15.szám) Élet és Irodalom, E.I.: Kéziratok dicsérete
RádióRádiókritika A Magyar költészet századaiból című rádiósorozatról. Szerkesztő: Albert Zsuzsa.
1967.04.22. (16.szám) Élet és Irodalom, E.I.: Összeomlás
RádióRádiókritika. Fagyejev: Összeomlás című művének rádióváltozata – Békés Tamás.
Békés a morális lényegre összpontosította figyelmét.
1967.04.25. Magyar Nemzet, Görgey Gábor: A rádió mellett
Új sorozatRádiókritika A XX. század nagy írói című új sorozatról, melynek nyitánya Thomas Mann életmű-keresztmetszete volt.
„Thomas Mann vallomásai címmel Eörsi István összeállításával zárult a hét. Passzusokat hallottunk Mann műveiből, olyanokat, melyek közvetlen vagy közvetett módon a század emberéről, a kor művészéről, magáról az íróról vallott. E rendkívül érdekes, kitűnően komponált műsorban Eörsi egy virtuális napló körvonalait rajzolta meg.”
Kapcsolódó cikkek:
- A témához kapcsolódó további cikkeket olvashat, ha a keresőmezőbe beírja: A XX. SZÁZAD NAGY ÍRÓI.
1967.04.25. Népszabadság, Lukácsy András: Budapest hullámhosszán
Thomas Mann-művek heteRádiókritika. A XX. század nagy írói című új sorozatban Thomas Mann vallomásai.
„…az összeállító és a részleteket összekötő Eörsi István értékes anyagismerettel és stílusérzékkel sorakoztatta fel a nagy író személyes vonatkozású vallomásait, s így rövid idő alatt is sikerült felvázolnia Mann szellemi arcképét.”
Kapcsolódó cikkek:
- A témához kapcsolódó további cikkeket olvashat, ha a keresőmezőbe beírja: A XX. SZÁZAD NAGY ÍRÓI.
1967.04.29. (17.szám) Élet és Irodalom, E.I.: A paródia komolyságáról
RádióRádiókritika A XX. század nagy írói című programsorozatról, melyet Thomas Mann Út a temetőhöz című művével indítottak.
Kapcsolódó cikkek:
- A témához kapcsolódó további cikkeket olvashat, ha a keresőmezőbe beírja: A XX. SZÁZAD NAGY ÍRÓI.
1967.04.szám Nagyvilág, E.I.: Egy kudarc nyomában
Színikritika. Brecht: „Egy fő az egy fő” a Vígszínházban. A rendező Kapás Dezső.
1967.05.06. (18.szám) Élet és Irodalom, E.I.: Az elektronikus jövő
RádióRádiókritika Ádám György rádió-előadásáról, melyben bemutatta, hogy miként nyomul be az elektronika a közoktatásba, a sajtóba és a könyvkiadásba.
1967.05.07. Magyar Szó, Tolnai Ottó: Vers Eörsi Pistának
Vers.
1967.05.13. (19.szám) Élet és Irodalom, E.I.: A tehetség
RádióRádiókritika a Húszas stúdió műsoráról. Riporter: Szilágyi János, szerkesztő: Kovalik Márta. Eörsi nem a műsorral, hanem a hozzászólások egy-két kitételével vitatkozik. Szabó István, Eötvös Péter és Maróth Miklós gondolatainak kiemelése.
1967.05.20. (20.szám) Élet és Irodalom, E.I.: A Magyar Nyelvőr-ben olvastam
A tagadások tagadásaReagálás Bujka Gábor Magyar Nyelvőrben megjelent cikkére, aki megszámolta, hány tagadás szerepel József Attila költészetében, és ebből következtetéseket vont le. Bujka: „Én a kulcsszavak módszerét a marxista társadalom- és művészetszemlélettel akarom egyesíteni. Hiszen egyik célom úgyis éppen az volt, hogy szubjektív-intuitív irodalomtörténeti megállapítások helyett valami szilárd alapon nyugvót találjak.” Eörsinek ezzel a gondolattal szemben kételyei vannak.
1967.05.27. (21.szám) Élet és Irodalom, E.I.: A Magyar Filozófiai Szemlé-ben olvastam
Mi nem lesz a kommunizmusban?Reflexió Vajda Mihály: Objektív természetkép és társadalmi praxis című cikkére.
Kapcsolódó cikkek:
- Magyar Filozófiai Szemle, 1967.02.szám Vajda Mihály: Objektív természetkép és társadalmi praxis – Nincs a rendszerünkben
- Magyar Filozófiai Szemle, 1969.01.szám Vas Ida: A filozófus morális küldetéséről – Nincs a rendszerünkben
- Kritika, 1969.05.szám E.I.: Árnyékbokszolás
1967.06.03. (22.szám) Élet és Irodalom, E.I.: A Valóság-ban olvastam
A számok bűvöleteReflexió Gondos Ernő és Polonyi Péter tanulmányára. A könyvtárban kiválogatták azokat az olvasókat, akik Németh Lászlónak, Passuth Lászlónak és Berkesi Andrásnak legalább három művét kölcsönözték ki. Aztán tovább bűvészkedtek a számokkal, és statisztikai táblázatokat gyártottak, amiből következtetéseket vontak le. Nem világos, mi volt ezzel a céljuk, holott szándékuk szerint ahhoz a vitához kívántak hozzászólni, hogy vajon „a szűkebb tartalmi szempontból feddhetetlen (vagy éppen szocialista) politikai mondanivalót hordozó bestseller hasznos-e vagy káros.”.
1967.06.10. (23.szám) Élet és Irodalom, E.I.: A Filmkultúra-ban olvastam
Unalom és erkölcsReflexió Mágori Erzsébet Filmkultúrában, Pietro Germiről megjelent tanulmányára.
1967.06.17. (24.szám) Élet és Irodalom, E.I.: Útinapló helyett
Bölcselkedés a csavargásról. „Azok engednek ennek a vonzásnak, akik közösség és átfogó célok híján magányosan néznek farkasszemet a társadalmak konszolidált rendjével, és nem akarnak lemondóan beilleszkedni abba a szűk körbe, amelyet a munkamegosztás és a társadalmi rétegződés számukra szinte elrendelésszerűen kiszab. […] A csavargás mint életforma akkor torzul tragikomédiává, amikor konformizmus-ellenessége konformista lesz.”
1967.06.24. (25.szám) Élet és Irodalom, E.I.: A Jelenkor-ban olvastam
Mit nem fúj el a szél?Reflexió Loránd Imre: Elfújta a szél. Egy makacs siker irodalomszociológiája című cikkére. A giccsregényekről. „Margaret Mitchell lassacskán kiküszöbölhető ugyan, de a giccs-szükséglet, amelyet nem fúj el a szél, jobb híján Tolsztojt is bestsellerré varázsolja át.”
1967.06.szám Híd, Tolai Ottó: Útinapló, folytatásokban
Részletek a naplóból. Eörsi István említése.
1967.06.szám Jelenkor, Bajomi Lázár Endre: Francia krónika
Francia művek magyarulRészlet. Apollinaire válogatott művei. A fordítók közt Eörsi Istvánt dicséri.
- A kötet adatait és tartalomjegyzékét megtekintheti a honlapon az Eörsi István / Kötetek / Antológiák, társszerző, -fordító résznél.
1967.06.szám Kortárs, E.I.: Utak
A napVersek.
1967.06.szám Nagyvilág, Arthur Granitzki: Intermezzo szürkében
Vers. Eörsi István fordítása.
1967.06.szám Nagyvilág, Dieter Forte: Egy nap
Novella. Eörsi István fordítása.
1967.07.01. (13.szám) Filmvilág, E.I.: Tegnap, ma, holnap
Filmkritika. Vittorio de Sica a Tegnap, ma, holnap című filmjében három történetet mutat be. A római Mara, a nápolyi Adelina és a Moravia novellájából írott Milánói Anna cselekménye. Főszerepben Sophia Loren és Marcello Mastroianni. Képek a filmből.
1967.07.01. (26.szám) Élet és Irodalom, E.I.: Az Élet és Irodalom-ban olvastam
VégsősoronReflexió Réz Pál (ÉS, 1967/23.szám Vulgáris okfejtés) és Györe Imre (ÉS, 1967/25.szám Belemagyarázás?) Thomas Mann Faustjáról folytatott vitájára. „Milyen pihentető az az állítás, hogy minden polgári művész útja, »hacsak nem a szocializmus választja, végsősoron a fasizmusba torkollik.« […] A tétel tehát úgy hangzik, hogy a művész műve objektíve végsősoron vagy szocializmusé, vagy a fasizmusé.”
1967.07.01. (4.szám) Filmkultúra, E.I.: Spencer Tracy
Spencer Tracy halála kapcsán gondolatok a színészről. Pofonjelenete az Olajváros című filmjében. A Téboly, a Hetedik kereszt, és más filmjeiről.
„Mint ahogy az egész Olajváros-nak, ennek a giccses és hazug romantikájú filmnek is ez ad különös értéket: megismerhetjük belőle, hogy egy nép milyennek szeretné látni magát, milyenek az eszményképei, milyen életstílust és élettempót becsül, milyen a nő- és a férfi-ideálja, és egyáltalán: mit tart érdekesnek és érdemesnek az életben.”
A három Eörsi
A Noran Könyvkiadó Három Eörsi címmel tartott könyvbemutatója
(Zárt térben; Mítoszok helyett — 1956) a Műcsarnok pincéjében, 2003. november 4-én.