Az MHB nem akar részvényt hiteléért • A Világbank fejlesztési intézete beszállna az Ikarusba

A Világbank fejlesztési intézete, az International Financial Corporation (IFC) részt venne az Ikarus privatizációjában, erről már szándéknyilatkozatot is adtak – mondta el kérdésünkre Széles Gábor, az Ikarus Rt. új elnöke. Megerősítette ezt az IFC magyarországi képviseletének vezetője is. Ami azonban az adósságrendezést illeti, valószínűtlen, hogy a Magyar Hitel Bank Ikarus-részvényre váltaná át a cégnek két éve adott 3 milliárdos hitelt.

Az Ikarus Rt. igazgatósága szombaton elnökké választotta Széles Gábort, aki két nappal korábban, közgyűlésen került be a társaság vezető testületébe. Döntött az igazgatóság arról is, hogy megkezdik a cég átszervezését, elbocsátásokra azonban nem kerül sor, sőt a termelésben még növelik is a létszámot.
Széles Gábor, aki megtartja posztját a Videoton élén is, úgy látja: az Ikarusnál most kamatoztathatja a sikert, amelyet eddigi cége s általában Székesfehérvár látványos fejlődése jelent, s amelyről tavaszi látogatása során Johannes Linn, a Világbank alelnöke is meggyőződhetett. Augusztusban, amikor már tudvalevő volt, hogy átveszi az Ikarust is, biztatást kapott az IFC-től: vele együtt a fejlesztési szervezet kész részt vállalni az autóbuszgyártó cég fejlesztésében. Az IFC írásbeli szándéknyilatkozatot is tett erre. Széles Gábor eddigi tárgyalásaiból arra következtet, hogy az IFC részvételének (tőke-hozzájárulásának vagy hitelnyújtásának) kidolgozása 3-5 hónapot vehet igénybe.
A szándéknyilatkozatot tavaly decemberben, az Ikarus tenderkiírására reagálva tette meg az IFC. Eszerint érdekeltek az Ikarus privatizációjában – tudtuk meg Czakó Borbálától, a fejlesztési intézet magyarországi képviseletének vezetőjétől. Az IFC magyarországi befektetései (többek közt a Westelben, a Matávban, a Suzukiban) 189,6 millió dollárra rúgnak, s a pénzintézet összesen – a visszafizetett hitelekkel, eladott részesedésekkel együtt – mintegy 400 millió dollárt „forgatott meg” hazánkban. A Világbanktól eltérően az IFC állami garancia nélkül nyújt hitelt, vagy vállal mindig csak kisebbségi részesedést a társaságokban.
A privatizációt Széles elképzelései szerint egybekötnék az Ikarus adósságrendezésével (MH, szept. 27. ).
• Folytatása a 9. oldalon
• Folytatás az 1. oldalról
Eszerint a cég 12 milliárdos tartozásának egy részét úgy is rendezhetnék, hogy a Magyar Hitel Bank (MHB) 3 milliárdos hitelét, továbbá egy, államkötvényekben megtestesülő, kamatokkal együtt szintén 3 milliárdos tartozást részesedéssé váltanák át az Ikarusban. Az MHB-nál azonban kérdésünkre elmondták: valószínűtlen, hogy a bank részvényre váltaná át a hitelét, hiszen mostani politikájuk épp a nem bankszerű kinnlevőségeik leépítése. A 3 milliárdos MHB-hitel mögött egyébként, mint más forrásból megtudtuk, állami garancia áll. Eszerint vagy állni kellene valakinek a hitelt – Ikarus-részvények fejében –, vagy az állam „szállhatna be” a vállalatba, a garancia megfizetésével. Utóbbi esetben azonban valójában állami tőkeemelés történne magánosítás helyett. Pénz volna ugyan rá, hiszen a parlament épp most készül emelni 10 milliárd forinttal az ÁPV Rt. reorganizációs keretét, de egy ilyen lépés kétségessé teheti az IFC részvételét.