BEVEZETŐ
Eörsi László:
„Ellenfehérkönyv”
Az első bekezdés
legyen a reklámé. Ezt a fotóalbumot még 2005 első felében készítettem
el, Budapest Főváros Levéltára igazgatójának megbízásából, kizárólag az
intézmény birtokában lévő képanyagból. Ám a kiszemelt lektor,
Szakolczai Attila (munkatársam, 1956-os Intézet) tizenhárom oldalas,
totálisan megsemmisítő ítéletet hozott. (Summázata: „A jelenlegi
kézirat kiadását nemcsak hogy nem javaslom, attól kimondottan óvom a
levéltárat.”)
Az intézménnyel történő megegyezésünk alapján egész más
jellegű fotóalbumot jelentet meg a levéltár ünnepi kiadványaként, én
viszont szabadon rendelkezhetek a már elkészült munkámmal. (sajnálom,
hogy mindez csak most, 2006 áprilisában derült ki. Ha előbb gondoltam
volna erre az eshetőségre, a Hadtörténeti Levéltár és a Állambiztonsági
Szolgálatok Történeti Levéltára fotóival egy teljesebb kötetet
jelentethettem volna meg.)
Az album összeállításának alapelve az volt, hogy olyan
képeket mutassunk be, amelyek informatívabbak az eddig megjelent ’56-os
fotóalbumoknál.
A lektor szerint fotóalbumom hatalmas botrányt váltott
volna ki „fehérkönyvszerűsége” miatt, amit egyébként is nagyon
nehezményezett. (Egyébként jónéhány – nem a lényeget érintő –
javaslatát elfogadtam, köszönet érte.) Én viszont épp ugyanezért
ragaszkodtam ehhez a változathoz. Hiszen ezek a képek – amelyek lelőhelye
1998-ig a Fővárosi Bíróság irattárában volt – a megtorló hatóságok kezében csakis „az
ellenforradalom” bizonyítékaiként szolgáltak, éppúgy, mint az
1957-ben megjelenő, majd többször újra kiadott „Fehér Könyv” (Ellenforradalmi erők a magyar októberi
eseményekben. Kiadja a Magyar Népköztársaság Minisztertanácsa
Tájékoztatási Hivatala).
Címválasztásom is erre utal: „Ellenfehérkönyv”. Ám ezt
az elnevezést nem én találtam ki, hanem Széll Sándor („Csendes”), aki
egyetemista társaival a kádárista kiadványt cáfolandó kötet külföldi
kiadását tervezték. (Lebuktak, súlyos börtönbüntetést kaptak.) A fenti okok miatt (miszerint a
képeket a megtorló hatóságok gyűjtötték össze) adódik az az aránytalanság, hogy az itt
bemutatott képek nagy része a népítéletekről készült, elsősorban a
Köztársaság téren. Én is akkor lennék a legboldogabb, ha a forradalom és szabadságharc
legkülönbözőbb aspektusait mutathatnám be, de a dossziékból elővarázsolható képek
ezt távolról sem teszik lehetővé.
(Például az értelmiségiekről, a munkástanácsokról, a forradalmi
bizottságokról egyetlen fotó sincs.)
Tehát ünnepi kiadványként ez az album semmiképpen sem
ideális, viszont izgalmas kihívásnak tartottam azt, hogy a képek
bemutatásával a történteket – minden előítélet nélkül – valósághűen
láttassam.
A legproblematikusabb
kérdés persze mindig is az, hogy mennyire fogadhatók el a nyomozati és
bírósági anyagok tényszerűsége. Az erről alkotott véleményemet
már többször leírtam, de valószínűleg erre a további opusaim
bevezetőjében is mindig ki kell térnem. 16 éve kutatom a forradalom
budapesti eseményeit, és az eddigi adatok alapján az a meggyőződésem, hogy a periratok
vallomásainak összességéből a történetek viszonylag pontosan
rekonstruálhatók. Az ’56 utáni perekre – legalábbis a
budapestiekre – már távolról sem annyira jellemző a fizikai-lelki
kényszer, a brutalitás és terror, mint a klasszikus sztálinizmus
idején. Ez nem azt jelenti, hogy nem bántalmazták az őrizeteseket,
csakhogy ez már nem a vallomások kikényszerítését, valamiféle hamis
koncepció igazolását szolgálta, hanem a nyomozók egyéni szadizmusából,
bosszúszomjából fakadt. A vallomásokat interpretáló hatósági iratok
(pl. vádirat, ítélet) viszont súlyosan – esetenként a
felismerhetetlenségig – torzítanak. A periratok vallomásainak összességére hivatkoztam.
Tekintettel arra, hogy a különböző
kihallgatási, tanúkihallgatási, felismerési, szembesítési
jegyzőkönyvek, önvallomások – értelemszerűen – egymásnak ellentmondóak,
igencsak szükség van a forráskritikára. Ezért nem tartom
túlságosan bölcsnek azt az ellenem gyakran hangoztatott „vádat”, hogy
mérlegelés nélkül használom fel a „kádári pribékek által kisajtolt”
vallomásokat.
A kísérőszövegek elsősorban az azonosított szereplők
tetteiről, sorsáról szólnak, tömören. Bővebb információkhoz az
érdeklődő olvasók a már megjelent tanulmánykötetekből juthatnak. Tehát
állításaimat – amelyeket az általam ismert forrásokra alapozom –, itt
bővebben nem fejtem ki. Egyes képeknél korrekt adatok hiányában nem
tüntetem fel a neveket, helyszíneket vagy a fontosabb adatokat.
* *
*
A fotóalbum két részből áll. Az eseményképek (45 darab) nagyobb
részét a vizsgálótisztek a nyugati kiadványokból szerezték be, és
használták fel eredménnyel. Ezek után találhatóak a rekonstrukciós fotók (28 darab),
amelyeket a nyomozóhatóságok készítettek.
Mivel – mint már említettem – a forradalom időszakát
bemutató, rendelkezésünkre álló képek nagyon esetlegesek, célszerűnek tartottam,
hogy először a Köztársaság téri tragikus eseményekről készült képekből mutassunk
be néhányat (még ha ezzel a felütéssel, a volt lektorom kifejezésével élve
„betlenoszkárosan” is indul az opus). A Köztársaság téren készült
ugyanis a legtöbb fotó és filmfelvétel, ezekből merítettek legbővebben a
kádárista kiadványok is. Innen kiindulva következnek a Köztársaság téri
ostromban résztvevők pertársai, egyes felkelők, csoportok. A végére maradnak
az elegyes képek, amelyek nincsenek összefüggésben a többivel. A képeket
peranyagonként csoportosítottam, és a szerkesztésnek ezt a módját mindvégig
megtartottam.
A rekonstrukciós felvételekből jóval nagyobb választék
áll a kutató rendelkezésére, különösen ha ideszámítjuk a nyomozás alatt
előkerült fegyverekről, lőszerekről, ruhaneműkről, egyéb tárgyakról
készült fotókat. Ezekből nemigen válogattam, de megjegyezhető, hogy a
fegyverek iránt érdeklődők gyakran bukkanhatnak számukra értékes
dokumentumokra. Számos helyszínelési felvétel készült arról is, ahogy a
fegyverrejtegető „előkeríti” a fegyverét, ezekből úgy találtam, hogy
elegendő, ha csak a közismert forradalmárt, Fónay Jenőt mutatjuk be.
Hasonló helyszínelésen látjuk
Mansfeld Pétert is, a megtorlás legfiatalabb áldozatát.
Tóth Ilona és társai perének legvitatottabb
momentumaira ad magyarázatot két fotó, és az azok hátoldalán olvasható
beismerést jelentő aláírások. Ehhez kapcsolódik a következő fénykép,
amely – görög sorstragédiaként – négy ember halálát idézte elő.
A forradalom szintén jól ismert személyiségének,
Wittner Máriának 1956-os tevékenységét is végigkísérjük a képeken.