Varga Mihály: a közbeszerzés sem zárja ki a korrupciót • 2000.03.14

A közbeszerzés nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket – indokolta a parlament költségvetési bizottsága előtt Varga Mihály, a Pénzügyminisztérium politikai államtitkára a gyorsított ügymenetet a reményeik szerint áprilisban induló autópálya–építkezésben. Szerinte „nincs kizárva”, hogy pályáztatni fognak, de most nem tudnak 120–150 napot várni.

Az autópálya–építkezés számos részlete még mindig homályban maradt a költségvetési bizottság ülésén, melyen az ellenzék a közbeszerzési eljárás megkerülését firtatta. Varga Mihály a főváros 1996 végi botrányát hozta föl példának arra, hogy a közbeszerzés nem feltétlenül zárja ki a korrupciót.
Mint ismert, a közbeszerzést úgy „védik ki”, hogy nem a költségvetésben biztosított 27 milliárdot költik el az építkezésre, hanem egy állami tulajdonú cég, a Nemzeti Autópálya Rt. lesz a megrendelő, a szintén állami tulajdonú Magyar Fejlesztési Bank (MFB) Rt. finanszírozásával.
A bizottsági meghallgatáson nem derült ki, hogy kik lesznek a kivitelezők, bár kormánypárti oldalon hazai kis– és középvállalkozások részvételét is emlegették.
Varga homályban hagyta, hozzányúlnak–e a büdzsében autópálya–építésre elkülönített 27 milliárdhoz. Mint Patonai Péter, az MFB elnök–vezérigazgatója közölte: bankja 32 milliárdos tőkeemelésére nemcsak az autópálya–finanszírozás, hanem más feladatok (például a Konzumbank és a Rákóczi Bank tőkerendezése) miatt is szükség van. A tőkeemelés első 18 milliárdos részletét az ÁPV Rt. privatizációs tartalékából valósítják meg, később szükség lesz a költségvetés módosítására is, amit az 1999–es zárszámadásba iktatott passzussal tesznek majd meg – közölte Varga. Az, hogy az MFB által fölvett hitellel finanszírozzák az építkezést, nem növeli az államadósságot, mivel hazánk 2003–tól csatlakozik ahhoz a statisztikai rendszerhez (SNA 95), ami szerint az állami vállalat eladósodása is beleszámít a köztartozásokba. Idén megkezdik az autópálya Nyíregyháza környéki szakaszának műszaki előkészítését. A szekszárdi híd 2002–ig készül el – árulta el Patonai. Varga évi 100–120 kilométerre taksálta az autópálya–építő kapacitást.