A PM nem lát összefüggést a benzinár és az adóbevételek között • 2000.02.29

Magyarországon jóval drágább az üzemanyag, mint a hasonló fejlettségű európai országokban – derül ki a Magyar Autóklub adataiból. A Pénzügyminisztériumban nem számolnak azzal, hogy a benzin nem várt drágulása az adóbevételek emelkedését eredményezné.

Az idei költségvetésben úgy számoltak, hogy 27 milliárd forinttal növekszik a jövedékiadó–bevétel a benzin, a gázolaj és a tüzelőolaj után – közölték kérdésünkre a Pénzügyminisztériumban. Mint megtudtuk, ebbe az összegbe a tételes adó 7 százalékos emelkedését és némi forgalombővülést számították bele.
Mint arról már beszámoltunk, az MSZP a jövedéki adót csökkentené az energiahordozók nem várt magas világpiaci ára miatt. A legnagyobb ellenzéki párt érvelése szerint a kőolajárakat követő benzinárdrágulás eleve 20 milliárd forint többlet adóbevételt hozhat a büdzsének (MH, febr. 26.). Ha az üzemanyagárak jobban emelkednének, mint amennyivel a büdzsében számoltak, akkor az csak az általános forgalmi adót érintené, hiszen a jövedéki adó literenként fix összeg. A PM–ben azonban úgy látják: egy előre nem látott benzinár–emelkedés nem érintheti a teljes áfabevételt, hiszen a lakossági jövedelmek nagysága adott, így a magasabb üzemanyagár más javak, szolgáltatások vásárlásának, következésképp áfabefizetésének csökkenését vonja maga után.
A költségvetésben úgy számoltak, hogy az idei év átlagában az üzemanyagárak (a lakossági fogyasztás szerkezete szerint) mintegy tíz százalékkal emelkednek a tavalyi átlagárhoz képest – tudtuk meg a PM–ben. Érvelésük nem tér ki az MSZP–nek arra az érvére, hogy a nagyobb üzemanyagár–emelkedés kedvezőtlenül befolyásolja az inflációs várakozásokat.
Idén az ólommentes benzin jövedéki adója 93, a gázolajé 80,20 forint literenként. Az áfával és más elvonásokkal együtt az üzemanyag adótartalma meghaladja a 70 százalékot.