Járai: a kedvező világpiaci hatások is érvényesüljenek a hazai tarifákban • Központi energiaár–szabályozás? • 1999.09.23
A benzin, valamint a gázárak meghatározására új módszer bevezetését szorgalmazza Járai Zsigmond pénzügyminiszter – derült ki a parlament költségvetési bizottságának ülésén. E célból tárgyalnak a Magyar Olaj– és Gázipari (Mol) Rt.–vel, a gázárak esetében pedig az állami szabályozás feloldását, a gáz fix meghatározását tervezik, sőt, a Gazdasági Minisztérium (GM) már dolgozik a szükséges rendeleten. Szakértők a benzin esetében megjegyezték, hogy ez a megoldás visszatérést jelentene a központi árrendszerhez.
A pénzügyminiszter célja, hogy ne egyoldalúan a világpiaci áremelkedés, hanem adott esetben az olcsóbbodás is éreztesse hatását a hazai árakban. A kormány 6–7 százalékos évi átlagos inflációt céloz meg jövőre, s így 6–10 százalékra korlátozná az energiahordozók áremelkedését.
A benzin és a gáz ármeghatározásában közös az lenne, hogy mindkét esetben egy viszonylag tartósan érvényesülő, világpiaci olaj–, illetve gázárátlagot vennének alapul – mondta el újságíróknak a pénzügyminiszter. Úgy látja, az olajár csak átmenetileg ugrott meg a mostani, 24 dollár körüli szintre. Jövőre 17–18 dollárt vár, míg a gázárat ezer köbméterenként 70 dollárra teszi. Az elgondolt mechanizmus az lenne, hogy a világpiaci ártendenciák alapján irányadó árat határoznak meg, s ha ennél olcsóbb az importanyag, akkor a forgalmazó tartalékot képez, ha pedig drágább, akkor a tartalékból fedezhetik a külföldi beszerzés többletköltségeit.
A benzin szabadáras, ezért az új, kiegyenlítéses ármechanizmus bevezetése a Mol Rt.–vel folytatott tárgyalásoktól függ.
A gázárakat jelenleg törvényben előírt képlet szerint határozzák meg, s az ebben szerepet játszó sokféle tényező áttekinthetetlen, sőt öngerjesztő áremelési mechanizmust teremt – véli Járai. Az árkiegyenlítéses mechanizmus bevezetéséhez tehát törvénymódosításra van szükség, ám a gazdasági tárca júniusban már benyújtott egy javaslatot a gázártörvény módosítására. Ennek további módosításával fel lehet gyorsítani a kiegyenlítő ármechanizmus bevezetését – vélik a Pénzügyminisztériumban.
Mint megtudtuk, a GM már dolgozik azon, hogy a fenti elképzelés a gáz nagykereskedelmi ára esetében megvalósuljon. A tárca ugyanakkor nem foglalkozik a benzinárakkal: az üzemanyagok szabadárasak lévén, ez nem is feladata. Lehetséges, hogy a tartalékot a Mol Rt.–nek kellene előteremteni. A tárca is minél előbb szeretné a bevezetést, s ebbe beleférne akár a januári megvalósítás is. Ehhez egyébiránt elegendő lenne az árképletről szóló gazdasági miniszteri rendelet módosítása. Külön kell azonban választani a gázárképlet eltörlésének ügyét attól, hogy a hazai kitermelésű földgáz árát közelítenék az importárakhoz. Utóbbi elképzelés jelenleg az Országgyűlés előtt van, s ahhoz a gáztörvényt kell majd módosítani.
Információnk szerint a gáz esetében hasonló elképzelés már egy évvel ezelőtt felmerült, akkor az orosz Gazprom és a Mol Rt. tárgyalt is a „sávba szorításról”. A téma azonban feledésbe merült, jelenleg a két fél tárgyalásain a 2015–ig szóló gázszállítási szerződés tízéves meghosszabbítása a fő téma. Az árkiegyenlítés azért került le a napirendről, mert éppen az alap képzésében voltak képtelenek közös nevezőre jutni. Pedig akkortájt lehetett volna miből alapot képezni, hiszen az olajárak tartósan a padlóra kerültek. Mint megtudtuk, az új földgázárképzésért elsősorban a Mol Rt. lobbizik. A magyar üzemanyagpiac sokszereplős, ezért a Mol nincs abban a helyzetben, hogy árkiegyenlítő mechanizmust működtessen – ennyiben kommentálta a hírt a társaság sajtóirodája.
• E. J. – P. K.